Hansea en Munckhof bundelen de krachten! Meer info

Terwijl we collega Luc Jullet, gewezen CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur, uitzwaaien na zijn 25-jarige carrière bij Hansea, verwelkomen we tegelijkertijd Sebastian Stuart, onze gloednieuwe Assistant Operations Manager. Beiden gaan dieper in op de vergroening van Hansea’s dienstverlening, de uitdagingen voor onze groep en de sfeer op de werkvloer.

25 jaar bij Hansea, dat doet wat met een mens. Wat zal je het meest bijblijven, Luc?

Luc: “Om die vraag te beantwoorden, zouden we een paar uurtjes moeten uittrekken met een goede fles wijn erbij... Spontaan denk ik terug aan mijn eerste dag bij Hansea – het toenmalige Linjebus – in mei 1998. Ik stak toen mijn eigen bureau in elkaar, die het trouwens jaren heeft uitgehouden! In de jaren die volgden wisten we twintig familiale bedrijven te overtuigen om bij onze groep te komen. Het feit dat nu nog een aantal vroegere eigenaars met geestdrift aan de slag zijn bij Hansea is fantastisch. De buitenlandse trips met collega’s, waar kennisdelen werd afgewisseld met leuke activiteiten, blijven me ook bij. Praat maar eens met de ‘ouderen’ bij Hansea over Durbuy 😉. Meer recentelijk denk ik aan het akkoord over de elektrificatie van de bestaande vloot van de exploitanten met De Lijn. Die zal een enorme stimulus geven aan de o zo noodzakelijke elektrificatie van onze bussen.”

De elektrificatie van de vloot vormt slechts één uitdaging in de toekomst van Hansea’s dienstverlening. Welke uitdagingen zijn er nog?

Luc: “In Vlaanderen zijn de doelstellingen duidelijk: in 2025 zullen bussen voor openbaar vervoer in stedelijke gebieden zero emission zijn; in 2035 zal dat voor heel Vlaanderen gelden. Daarom zetten we bij Hansea in op de aankoop van E-bussen voor openbaar vervoer. Ook de gelede bussen zullen vergroend worden. De recent goedgekeurde compensatieregeling voor E-bussen in bestaande contracten is daarin een belangrijke stimulans om versneld te vergroenen. Een overnameverplichting van bestaande E-bussen bij een eventueel verlies van een contract in de komende tender zal het investeringsrisico ook draagbaar maken. Naar mijn mening ligt de grote uitdaging vooral in de noodzakelijke infrastructuuraanpassingen in de stelplaatsen."

Sebastian: “De overschakeling van dieselbussen naar zero emission bussen vormt ongetwijfeld een grote uitdaging, maar ook de contractvernieuwing van De Lijn in 2025 zal een belangrijk moment zijn voor Hansea. We verwachten dat de pakketten aangepast zullen worden naar basisbereikbaarheid. Voorzien in mobiliteit op maat in combinatie met openbaar vervoer zal ook cruciaal worden.”

Zijn we daar klaar voor? Hebben we het talent in huis?

Sebastian: “Bij veel bedrijven is er een tekort aan chauffeurs. Op lange termijn heeft dat een impact op de huidige collega’s en op de planning. Maar werken bij Hansea heeft tal van voordelen: je sleutelt hier aan de mobiliteit van morgen in een joviale sfeer, met goed onderhouden bussen en een goede infrastructuur als je kijkt naar de stelplaatsen en chauffeurslokalen. Een sterke band tussen collega’s staat centraal. Zo onderscheiden we ons van andere collega-bedrijven.”

Luc: “De juiste opleidingen van onze medewerkers zullen het verschil maken, vooral als het gaat over zero emission. Daarnaast moeten we het entrepreneurship in onze groep blijven aanmoedigen. De operationele autonomie van het lokale bedrijf om eigen accenten te leggen, is ook belangrijk."

Is meer uniformiteit in de bedrijfsculturen van Hansea’s dochterbedrijven daarbij een meerwaarde?

Luc: “Interessante vraag waar we een serieuze discussie kunnen aan wijden…. Maar hier dan een kort antwoord. Gelet op de evolutie die we hebben doorgemaakt – van Linjebus tot Hansea – is een meer doorgedreven harmonisatie wellicht aanbevolen. Gestroomlijnde processen en verder doorgedreven centrale aankoopprocedures zullen onze marktpositie nog versterken.”

Sebastian: “Ik denk dat we ook kunnen leren van Munckhof, waarmee we sinds dit jaar de krachten bundelden. Vooral op vlak van vervoer op maat zullen onze Nederlandse collega’s ons veel inzicht bieden in de markt. Ook in termen van IT, communicatie, HR en marketing zullen we veel kennis kunnen delen.”

Luc, in je 25 jaar bij Hansea zag je de sector stevig veranderen. Je groeide mee met Hansea en vormt deel van zijn geschiedenis. Als je nog één ding zou kunnen bijleren over de mobiliteitssector, wat zou dat dan zijn?

Luc: “Hier moet ik bekennen dat ik geen D-rijbewijs heb. Ik laat me rijden door de bus J. Misschien was dat D-rijbewijs ook niet nodig; voor het operationele heb ik altijd goede raadgevers gehad uit de praktijk in onze dochterbedrijven en op HQ-niveau. Als verzachtende omstandigheid kan ik wel aanhalen dat ik houder ben van het getuigschrift voor internationaal personenvervoer over de weg.”


Fair enough, Luc! Geniet van je pensioen.
Welkom in de groep, Sebastian!